Atherton Tablelands, Whitsundays & Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Atherton Tablelands, Whitsundays & Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Atherton Tablelands, Whitsundays & Magnetic Island

Blijf op de hoogte en volg Andrea

30 November 2012 | Australië, Townsville

We zijn inmiddels alweer ruim een week verder, dus het wordt wel weer eens tijd om een update te geven aan het thuisfront! Oké, waar waren we gebleven: we stonden op het punt om te vertrekken uit Cairns, waar we onze reis zijn begonnen. Maar niet voordat we het links rijden eens zelf hadden uitgeprobeerd! Met onze huurauto zijn we door de bergen heen gecrost (met echte haarspeldbochten!) om een paar watervallen te gaan bekijken. Het links rijden ging eigenlijk meteen al vrij goed, alleen zette ik telkens mijn ruitenwissers aan als ik de bocht om wilde en had Fieke in het begin wat moeite met het onderscheid tussen de rem en de koppeling (lees: de gordels werden goed getest :-p). De eerste stop was bij de beroemde Curtain fig tree: een enorme boom die een soort gordijn aan wortels om zich heen heeft groeien. De watervallen waren wel mooi, maar er was verder niet veel te beleven dus na een snelle duik en wat foto's gingen we weer op weg. En toen kwamen we aan bij... Paronella park! Van tevoren hadden we er niet veel van verwacht, maar het was er echt super mooi! Het was een verwaarloosd landgoed in het regenwoud wat in de jaren '30 tot een paradijsje was omgetoverd, inclusief waterval, zwemvijver, kasteel (nu een ruïne) en enorme tuinen. Jammer genoeg was er een krokodil gespot in de zwemvijver, want het was aardig tropisch! Daarna was het alweer tijd om terug te rijden in het donker (en dan bedoel ik ook écht donker), maar ook dat hebben we overleefd :-).

En dan is het de volgende ochtend wel erg vroeg om met je backpack richting de Greyhound bus te lopen! Voordat we naar de Whitsunday Islands zouden gaan, hadden we eerst nog een tussenstop in Townsville, waar we later ook weer terug zouden komen (met een reden, maar daar later meer over ;-)). In Townsville zelf was niet zo bar veel te beleven, maar we zijn wel op stap geweest met een stel Nederlanders. En dames, niet zomaar Nederlanders, zowaar de neef van Boer Henk! Het was zo gezellig dat we zelfs het hostel werden uitgejaagd met een stofzuiger, dus dat zegt genoeg ;-).

De volgende ochtend vertrokken we naar Airlie beach, een klein havenstadje waar alles eigenlijk aan 1 straat ligt: ideaal! Ook hier is een groot openbaar zwembad (nog mooier dan in Cairns), dus daar zijn we uiteraard al een kijkje wezen nemen. Natuurlijk waren we wel voor zessen terug, want van 6 tot 8 was het happy hour in het hostel! Weer een geslaagde avond dus ;-). De volgende middag stapten we dan eindelijk op onze thuisbasis voor 3 dagen: de zeilboot met de glorieuze naam Spank me! (geen geintje, er was zelfs een rode hand op de achterkant geschilderd). Het was echt heerlijk op het water, vooral toen 's middags het zonnetje doorbrak. Onze eerste stop was om te snorkelen, maar dat feest ging bijna niet door omdat ze me een te klein stinger suit (een soort wetsuit tegen de dodelijke kwallen) hadden gegeven! Gelukkig voor mij hadden ze iemand anders ook een te kleine gegeven die ik wel paste. En maar goed ook, want we hebben eindelijk een schildpad gezien! Nog best een grote ook, ik denk wel bijna een meter doorsnee! :-).
We zaten met nog 2 Nederlanders op de boot en dat kwam best uit, want de kapitein was op persoonlijk oorlogspad tegen de Hollanders. Blijkbaar was hij een keer geweigerd om Nederland in te mogen, dus we moesten het bezuren ;-). Wij Hollanders moesten ons schamen omdat hij meer wist over Den Haag dan wij (ja ja), we waren te emotioneel (?) en ook nog eens te zeeziek! (Oké dat was 1 van de 4, maar dan nog :-p). Verder was de boot trouwens wel heel gezellig hoor! In totaal zat er zo'n 25 man op de boot en wij sliepen met nog 8 anderen in de punt. En het mooiste was dat wij recht onder een luik sliepen, oftewel: frisse lucht én uitzicht op de sterren!

De volgende ochtend werd al om half 5 het anker gelicht en aangezien wij ernaast sliepen, zaten wij ook meteen rechtop in ons bed. Maar het was wel de moeite waard, want hierdoor konden we van de zonsopgang genieten bij ons cornflakes ontbijtje. Daarna kwamen we al snel aan bij Whitehaven beach, maar ik liet natuurlijk eerst 1 van mijn lenzen wegwaaien! Heb ik weer. Wonder boven wonder kwam Jack van de crew met een lens aanzetten, maar wat bleek nou: die was van iemand anders! What are the odds. Inmiddels bij het uitkijkpunt aangekomen zag het er echt onbeschrijfelijk mooi uit! Toch een poging: parelwitte stranden, azuurblauwe zee en dit alles omringd door groene eilandjes. Wij stonden natuurlijk te popelen om het water in te gaan, dus lieten we onze spullen op het strand achter. En daar ging het mis. Na een heerlijke duik konden we dus mooi ons tasje niet meer vinden! Totdat Fieke heel droog zei: "Oh kijk daar drijft 'ie". Ik erachteraan rennen natuurlijk, want daar zaten wel onze reisdagboeken en m'n camera in! Eenmaal alles eruit gevist bleek dat overal het water uit kwam lopen, dus we zijn de rest van onze tijd op dat prachtige strand vooral bezig geweest met bladzijdes lostrekken, constant verkassen (het tij keerde écht heel snel) en m'n camera leegschudden. Echt zonde! M'n geheugenkaartje doet het gelukkig nog, maar je kon het water in het schermpje heen en weer zien klotsen dus die krijgen we niet meer aan de praat. Dat werd wéér een nieuwe camera kopen! (De eerste was al uit een kleedhokje gejat zo'n 10 minuten nadat ik hem had gekocht, dus geen Sony cybershot meer voor mij!). Terug op de boot zijn we nog wezen snorkelen en hebben we zelfs rifhaaien, een havik en een arend gevoerd!

Die nacht kregen we zowaar een regenbui op ons kop en aangezien wij onder een luik sliepen, betekende dat natte voeten! Gauw het luik dicht gedaan dus ;-). Het laatste stukje van de zeiltocht was vooral een beetje chillen op de boot op de terugweg naar Airlie beach (wat is er nou mooier dan op een zeilboot zitten met "Three little birds" op de achtergrond :-)). Eenmaal aangemeerd konden we eindelijk richting hostel voor een douche, dat hadden we wel nodig! En wat bleek nou: de Crazy Captain liep ook rond in het hostel! Gelukkig heeft 'ie ons niet gezien ;-).

We zijn nog een tijdje in Airlie beach blijven rondhangen, lekker relaxen bij de Lagoon, elke avond muziek en natuurlijk zijn ook wij het onvermijdelijke tegengekomen: bedbugs! gelukkig niet in ons bed, maar wel in onze kamer, dus al onze kleren moesten in de droger, onze backpacks in plastic tassen en wij moesten verkassen naar een andere kamer... En in die nieuwe kamer werd iemands laptop gejat terwijl ze lag te slapen! Wij waren al bang dat die politieagenten voor ons kwamen toen we ze bij de deur zagen staan :-p. Alle tassen op slot dus! Ik heb nu een mooie zwarte Olympus camera, dus hopelijk is driemaal scheepsrecht :-). Die hadden we natuurlijk wel nodig voor de Full Moon party! Dit was onze volgende stop, al was het eigenlijk een stukje terug: we moesten namelijk terugreizen naar Townsville voor het feest maar kwamen anders nogal in de knoei met de planning.

De Full Moon party was echt onwijs gaaf! We moesten met de veerboot naar Magnetic Island en werden met de bus afgegooid op de feestlocatie. Muziek van de Ministry of Sound tour, overal gekleurde lampionnen en niet te vergeten: we stonden tussen de palmbomen aan het strand! Ideaal dus. Je kon ook je gezicht verven met lichtgevende verf, dus ook wij zijn creatief bezig geweest: Fiek zat onder de stipjes en ik leek nog het meest op een indiaan in oorlogstijd :-p. Er was genoeg te beleven met vuurshows, cocktails in emmertjes en natuurlijk al de rare (en een hoop dronken) lui die er rond liepen! Om een uur of 5 was het feest afgelopen en hebben we op het strand bij een kampvuur van de zonsopgang kunnen genieten: een barre avond dus! Na 2 uurtjes slapen op het strand vonden we het wel weer eens welletjes en hebben we het eiland verkend. We hebben zelfs een koala in het wild gezien! We hebben hele mooie foto's en zelfs een filmpje. Echt een ontzettend lief ding :-). Weer een check op de To do list!

Onze volgende stop is Agnes water, waarna we na 1 nachtje doorgaan naar Fraser Island voor onze jeepsafari! Aan de opdrachten wordt nog gewerkt, dus daar volgende keer meer over ;-).

• 03 December 2012 - 11:46

Mate:

haha ik heb weer genoten van je verhaal Dree! Wat een avonturen.. die drijvende tas moest ik echt om lachen haha, beetje zonde van je camera weer! sukkeltje :P Nou ga maar weer lekker genieten!

• 03 December 2012 - 12:33

San:

Hoi meiden,

Wat een leuke verhaal! Zo te lezen/zien lukt het genieten van de reis aardig :P
    Ik kijk erg uit naar een update over de opdrachten! :)

Liefs

• 03 December 2012 - 12:51

Sandra:

Heerlijk verhaal en wat een avonturen in zo'n korte tijd!!! Super mooie foto's ook :)
    Maar ehhh neef van Boer Henk?? Jij bent toch het nichtje van Boerin Henrieke ;-) En met een stofzuiger worden weggejaagd?? Klinkt goed!!!!
    Veel plezier meiden :-)

• 03 December 2012 - 12:53

Miranda:

Oo Dree... nu is het klaar hoor met je camera :P.
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen en leuk die foto's er bij!
    Ik wacht smart op het volgende reis verhaal!

Liefs Mier

• 03 December 2012 - 13:51

Conny Van Paridon:

Wat maken jullie super veel mee daar! Jullie rennen van hot naar her, klinkt echt bizar druk..! Maar je ben er niet elk jaar, dus gelijk hebben jullie :D
    Super om jullie avonturen te lezen, ga zo door zou ik zeggen ;) !!
    Liefs

• 03 December 2012 - 14:20

Carin:

Hey! Jullie reis klinkt echt fantastisch! Echt heel leuk om te lezen. Groetjes vanuit China.

• 03 December 2012 - 14:20

Carin:

• 03 December 2012 - 14:34

Ramona:

He zusje!

Wat gaaf weer om te lezen wat jullie allemaal beleven, klinkt goed!
    Gaat wel lekker he, met je fototoestellen? ;-)
    Misschien heb je meer geluk met een ander merk!
    Gave foto's zeg, die krokodil ziet er inderdaad erg hongerig uit...
    Ik zou ook geen duikje willen wagen!
    Maak maar weer heel veel foto's met je nieuwe toestel, dan kunnen wij ook lekker meegenieten van al het moois wat jullie zien ;-)

Groetjes weer aan Fiek!

X Ramoon en een dikke knuf van Renske, Sanne, Tom en kleine Isa!

• 03 December 2012 - 17:02

Brita:

Heeeel gaaf meiden. Geniet van al dat moois (watervallen, krokodillen, broers van boer Henk! etc..) dat jullie nog gaan tegenkomen en natuurlijk de mooie stapavonden :-)

En dan te bedenken dat vandaag hier de eerste sneeuw is gevallen!

Liefs uit Rotttttterdam!

• 03 December 2012 - 22:04

Chan:

Hey Dré, zo dat klinkt allemaal echt te gek zeg!
    Super leuk om weer wat van jullie bij te lezen zo! Geniet lekker verder, en pas de komende weken wel even goed op je camera ;) haha voor je het weet heeft skippy 'm in z'n buideltas! Cheers mate!

• 03 December 2012 - 22:45

Bas:

Ik zou bijna denken dat het allemaal verzonnen is... wat een mooie verhalen! Gelukkig hebben jullie ook foto's. Veel plezier nog op de rest van de reis. :)

• 04 December 2012 - 11:07

Shirley:

Haaaaa Spruit!
    Onwijs leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden! Super leuke dingen maken jullie mee zeg! Super! Geniet er lekker van....ennuhhh die blunders (jouw camera, Fieke d'r "tips", gaspedaal, ruitenwissers) zijn ook echt geweldig! Hahahaha! Heel veel plezier! Kijk uit naar het volgende verhaal! xxx

• 07 December 2012 - 12:28

Rian:

Dre! Jeetje wat een verhalen weer! Wat goed dat jullie zo veel mooie (en iets minder mooie) avonturen beleven :D Wat is het Hollandse leventje dat ongelooflijk saai ;-)
    Blijf genieten!
    xxx

• 09 December 2012 - 16:48

Tineke En Rene:

Hoi Andrea en Fieke
    Leuke reisverslagen,en mooie foto's erbij.
    Zo te zien genieten jullie wel.
    En lekker mooi weer super.
    Het is erg leuk om te lezen waar jullie zijn.
    Veel plezier verder en geniet ervan.
    Groetjes Rene en Tineke.