Byron Bay & Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Byron Bay & Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Byron Bay & Sydney

Blijf op de hoogte en volg Andrea

03 Januari 2013 | Australië, Sydney

Na Surfers Paradise waren we al bijna aan het einde van onze Greyhoundtocht, maar niet voordat we de zweverigste hippiestad van Australië hadden bezocht: Byron Bay! Jammer genoeg regende het de eerste dagen echt pijpenstelen, dus Fieke's broek, die elke keer bíjna droog was, hebben we uiteindelijk toch maar in de droger gegooid ;-). Gelukkig was het dag 3 wel wat beter weer, want toen was het tijd voor onze surfles! We kregen eerst surfshirts toegewezen, waarin we nog het meest op een worstenbroodje leken (je moet er wat voor over hebben). Eenmaal op het strand werden we een goede golf ingeduwd, waardoor het niet al te ingewikkeld was om te gaan staan. Het ging nog best goed ook! Ik baalde er wel van dat ik m'n surfshort thuis vergeten was, want dat bikinibroekje is dus niet écht bestand tegen die hoge golven hier ;-). De volgende ochtend besloten we om het nog maar eens zelf te proberen. Nou dat viel dus vies tegen! Tot zover onze natuurtalenten ;-)

En toen was ineens kerstavond al aangebroken! Jentel stond eerst met panne langs de weg en was toen ook nog eens haar paspoort kwijt: dubbel pech dus. Uiteindelijk is alles toch op z'n pootjes terecht gekomen en zaten we binnen no time bij te kletsen over de reis, thuis, en natuurlijk: oude basisschool verhalen! Erg gezellig dus :-). Kerstochtend betekende Skypen met thuis; al was de verbinding erg slecht en leek iedereen nog het meest op een barbapapa :-p. Uiteraard hebben ook wij meegedaan met de Australische kersttraditie: BBQ! Er was een uitgebreide BBQ in het hostel, maar stiekem vonden we de chocoladetaart toch wel het lekkerst. Na al dat lekkers keken we nogal uit naar een frisse duik in de zee, totdat Fieke vertelde dat er haaien waren gespot! Teleurgesteld gingen we toch naar het strand om in ieder geval een leuke kerstfoto te maken... Waren er ineens toch allemaal mensen in het water! Nou, dan durfden wij dat ook wel (en we hebben het er nog heelhuids vanaf gebracht ook). Eenmaal terug in het hostel besloten we nog één drankje te doen omdat de bar toch bijna ging sluiten... Wat uiteindelijk dus ruim 3 uur later was :-p. Behoorlijk vrolijk vertrokken we vervolgens weer richting strand; bleek daar toch ineens een hippieparty aan de gang te zijn! Stroom voor de muziek afgetapt van een lantaarnpaal en een hoop ietwat apart dansende mensen: wij hebben ons prima vermaakt!

Tweede kerstdag regende het, dus besloten we om naar de bioscoop te gaan (Dat past toch ook iets meer bij kerst dan op het strand liggen :-p). Toevallig was het precies de première van the Hobbit, dus die hebben we meteen gezien! :-) En toen brak onze laatste dag in Byron Bay alweer aan. Na al dat kersteten vonden we het tijd voor wat actiefs: de klim naar de vuurtoren, het meest oostelijke puntje van Australië. Het uitzicht was fantastisch, maar wat een klim zeg! We waren allemaal aardig buiten adem toen we bij de top aankwamen (of zou dat ons gebrek aan conditie zijn?!). Desondanks vonden we dat we na al die inspanningen wel een cocktailtje hadden verdiend. (Bedankt voor de sponsoring papa en mama Damen! ). Op het terras was het wel érg gezellig, zodat we nog moesten haasten om op tijd te zijn voor ons afscheidsdiner. Kortom: een onwijs geslaagde middag! :-) En toen was het toch echt al tijd om met een dikke knuffel afscheid te nemen van Jentel en voor de aller-állerlaatste keer in de Greyhound te stappen richting Sydney!

Ruim 13 uur later stonden we er dan eindelijk! Alleen al de rit over de Harbour Bridge met uitzicht op het Opera House leek wel zo uit een film te komen. Toen we eenmaal onze Campervan hadden opgehaald, vonden we het weleens tijd worden om een campsite te zoeken... Lekker op tijd, want zelfs een campings een uur uit Sydney zaten helemaal volgeboekt! Uiteindelijk zijn we met veel mazzel bij een camping in Rockdale terechtgekomen, op maar een halfuurtje met de trein van Sydney: ideaal! Onderweg naar de camping kreeg ik echter ineens natte voeten: de auto lekte! (Ja hoor nu al, dachten wij natuurlijk meteen). Dus wij de roadservice gebeld, bleek het alleen om een losgeschoten slangetje van de airco te gaan, wat ik er waarschijnlijk zelf vanaf heb geschopt. Oeps :-p.

De volgende ochtend kwamen we zonder verdere mankementen in de stad aan, om de grote toerist uit te hangen. Uiteraard hebben we alles gezien: Darling Harbour, de Harbour Bridge, het Opera House, de Botanic gardens, Hyde park... Vooral vanuit de Botanic Gardens had je echt een spectaculair uitzicht over de Harbour Bridge en het Opera House, helemaal toen het zonnetje ook nog doorbrak :-). In het park stond zelfs de eerste gecultiveerde Wollemi-den, een boom die nog stamt uit het dinosaurussen tijdperk waarvan ze dachten dat hij was uitgestorven (tot zover mijn kennis, voor verdere info verwijs ik u naar Fieke Damen ;-)). Bij toeval stapten we 's avonds uit bij een echte Australische pub, inclusief kannen bier, heel lekker eten en dakterras met een fantastisch uitzicht op het Opera House! Het was vooral gezellig om eens tussen de échte Aussie's te staan in plaats van alleen maar tussen de backpackers, dus wij vermaakten ons wel! Na zonsondergang wilden we al lopend de Harbour Bridge oversteken, om nog wat mooie foto's te maken (want daar hadden we er nog niet genoeg van :-p). Toen we in eerst instantie stuitten op een groot hek met een hangslot erop, zonk de moed ons toch een beetje in de schoenen; maar we bleken alleen een trappetje te ver te zijn geklommen. Het uitzicht was echt fantastisch! Inmiddels was het echter al vrij laat en we knepen 'm een beetje dat we de ferry terug zouden missen... Helemaal toen we bij een wel erg verlaten Dock aankwamen! Gelukkig voor ons bleek de goede ferry 100 meter verderop te vertrekken en zaten we 's nachts niet vast aan de verkeerde kant van Sydney :-p.

Natuurlijk hebben we ook het beroemde Olympisch park bezocht, waar Pieter en Inge zoveel medailles voor ons hebben gewonnen! Heen gingen we met de ferry, zodat we meteen wat meer zagen van de omgeving van Sydney. Eenmaal op de plek van bestemming zagen de stadions er heel gaaf uit, maar viel het een beetje tegen dat er geen rondleidingen waren. Bij het Aquatic centre kwamen we erachter dat we daar in het Olympisch bad hadden kunnen zwemmen, maar wij hadden natuurlijk geen bikini's bij ons! Beetje jammer! Na een ijsje vonden we het wel weer eens welletjes en zijn we met de trein teruggegaan richting camping. Daar aangekomen bleek de cooler bag te hebben gelekt, en 3x raden waar die stond: op mijn bed! Gelukkig was mijn nieuwe waterbed wel aan de zijkant, dus dat viel aardig mee :-).

De volgende ochtend moesten we al vroeg ons bed uit voor Oud & Nieuw! We hadden al gehoord dat je vroeg bij de Botanic gardens moest zijn om een goed plekje te bemachtigen voor het vuurwerk, dus we hadden om 6 uur de wekker gezet. Wij dachten dat we mooi op tijd waren, totdat we bij de rij Chinezen in slaapzak aankwamen! Die bleken er al sinds 5 uur de avond ervoor te liggen; dat werd dus achteraan aansluiten! We hadden heel zorgvuldig de biertjes verdeeld over onze tassen, wat er uiteindelijk in resulteerde dat we maar de helft in de container moesten dumpen (Fiek heeft heel sneaky de koeltas langs de inspectie weten te smokkelen :-p). Het leek echt wel een festival, met op elke vierkante cm handdoeken, zeiltjes, luchtbedden en vooral... Heel veel mensen! En in die drukte kwamen we zelfs nog Stefan tegen, wat een toeval! Maar wel gezellig natuurlijk :-). Voor we het wisten was het al 9 uur en hadden we een mooi plekje gevonden om het kindervuurwerk te bewonderen: tussen de palmbomen! Om 12 uur werd dat nog eens dunnetjes overgedaan, maar dan nóg spectaculairder! Uiteindelijk hebben we het hele spektakel prima kunnen zien vanaf een trap (inclusief muziek vanaf de vip tribune); zeker het wachten waard!

En dan is het toch een beetje gek om op Nieuwjaarsochtend wakker te worden zonder ook maar 1 oliebol te hebben verorberd! Wij hebben in ieder geval een hele relaxte Nieuwjaarsdag gehad, met als klap op de vuurpijl: pannenkoeken! We zijn ook druk bezig geweest met onze opdrachten, maar daarover later meer ;-). Nu eerst op naar de Blue Mountains in onze campervan! Gelukkig Nieuwjaar iedereen!! <:o)

• 07 Januari 2013 - 10:57

Conny:

Wat een verhaal weer ! Heel bijzonder idd om zo oud en nieuw te vieren, zonder oliebollen :( Ik heb er genoeg gegeten voor 3, dus dat compenseert voor jullie weer (en voor mij..).
    Volgende week alweer op huis aan toch?? Gaat snel zeg! Al hebben jullie voor de komende 2 jaar genoeg meegemaakt daar :D
    Heel veel plezier nog daar !!

• 07 Januari 2013 - 13:10

Sandra:

Wat een heerlijk verhaal weer :)! Een lekkende airco, een bbq met kerst, oud en nieuw zonder oliebollen.
    Een klein aantal activiteiten van jullie mooie reis :)!!! Heel gaaf hoor!!! Maar vast niet genoeg voor de komende 2 jaar zoals Con schrijft ;-)
    Geniet nog even!! xxx

• 07 Januari 2013 - 13:21

Jentel:

Meiden!! Superleuk om te lezen!! Haha al klink ik wel een beetje zielig, m'n paspoort is inmiddels heelhuids in cairns aangekomen mailde m'n beste vriendin van de greyhound:D ik ga morgen naar een of andere boerderij:D nu in Agnes water:) veel plezier nog de laatste daagjes!! Als we terug zijn doen we Byron reunietje!! Xxx

• 07 Januari 2013 - 17:57

Hennie:

Hallo
    Wat weer een prachtig verslag.Lees het steeds met veel plezier.
    Geniet van de dagen die jullie nog hebben.

groetjes tante Hennie

• 08 Januari 2013 - 09:05

Shir:

Haaaa meiden!

Zo te lezen hebben jullie een onvergetelijke Kerst en Oud&Nieuw gehad! Ookal is het dan zonder kerstkoor in de Andreas Kerk, broodmaaltijd, kindjewiegen, familiebezoekjes, oliebollen en appelflappen, maarja dat kan allemaal altijd nog! Voorlopig zaten jullie mooi Downunder! Gaaf hoor! Te grappig verhaal ook weer om te lezen! Hahaha. Nou meiden ik wens jullie weer heel veel plezier toe! En met name nu even Spruijtje, want die mag nog maar een weekje blijven! Heeeeeel veeeeeel plezier Dre!
    Dikke kus!

• 09 Januari 2013 - 22:19

Monica:

Hey Andrea!Wat leuk om elke keer je verhalen te lezen!! Ik zie het vaak helemaal voor me haha. En ook fijn dat alles wat (een beetje) mis gaat toch weer op z'n pootjes terecht komt! Geniet nog lekker van je laatste week !!! Groetjes, Ruud en Monica