Blue Mountains, Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Blue Mountains, Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Blue Mountains, Great Ocean Road & Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Andrea

13 Januari 2013 | Australië, Sydney

Daar zit je dan, ineens in je uppie, op het vliegveld van Sydney met een cappuccino in je hand: alweer op weg naar huis! Toch wel gek na ruim 2,5 maand met z'n tweeën te zijn opgetrokken; het is echt omgevlogen! En de laatste 2 weken waren zeker een van de leukste... :-)

De eerste dag on the road begon al meteen goed met flinke nekpijn bij Fiek, zodat ik met trillende handjes achter het stuur plaats mocht nemen in het drukke Sydney: links rijden, links schakelen en met een gare Tom Tom door de stad heen navigeren, aardig gek! Maar we zijn heelhuids (en Fiek in niet al te verergerde toestand) aangekomen bij de Blue Mountains. Op een keer terugschakelen naar z'n 2 in plaats van z'n 4 viel het alles mee ;-). We zijn gestopt bij de Wenthworth falls, waar je een mooi uitzicht had over de watervallen. Vervolgens zijn we meteen maar doorgecrosst naar de camping; alle campings zaten vol, dus wij kwamen in the middle of nowhere op een gratis camping te staan aan het einde van een spectaculaire bergweg. En toen was het eindelijk tijd voor het ultieme kampeergevoel: een kampvuur bouwen! Fieke vond dat ik erbij liep als een blije padvindster, maar binnen no time hadden we wel een mooi vuurtje... Totdat er een Belg kwam vertellen dat er een fire ban is in Australië! Dus toen zijn we maar weer bij de auto gaan zitten, bang dat er een ranger zou komen :-p. Uiteindelijk werd het toch nog best wel koud, dus hebben we het stiekem gewoon weer opgestookt! (Natuurlijk wel in de stress bij elke naderende koplamp :-p).

Gelukkig ging het met Fieke's nek de volgende dag een stuk beter, dus kon ook zij de rijhonneurs weer waarnemen. We hadden een onwijs mooie route naar de Jenolan Caves, langs mooie berguitzichten en de nodige haarspeldbochten! Er vlogen trouwens overal papegaaien in het wild rond, dan waan je je toch wel even in het tropisch regenwoud;-). Halverwege de bergroute kregen we het toch even benauwd, want de tank was ineens bijna leeg! Wij hopen dat bij de grotten een tankstation zou zijn... Maar helaas! Gelukkig haalden we het tankstation in het dichtstbijzijnde dorp nog net en hoefden we niet wéér de road service te bellen :-p. De grotten waren echt onwijs gaaf! Door smalle gangetjes, over steile trappetjes en langs spectaculaire stalagmieten en stalactieten! In een van de grotten hadden ze zelfs de lichtshow zo aangepast dat het leek of de ontdekkingsreizigers met een kaarsje de grot binnenkwamen, erg gaaf om te zien! Onze laatste stop in de Blue Mountains was de Three Sisters, een mooie rotspartij in Katoomba. En toen was het alweer tijd om richting de Great Ocean Road te gaan karren!

De volgende dagen hebben we veel op de weg doorgebracht, zodat we op de terugweg naar Melbourne wat langer over de Great Ocean Road konden doen. Natuurlijk hebben we wel de nodige tussenstops gemaakt, zoals bij het Blowhole point: een soort geiser waar het zeewater wel 60 meter hoog kan spuiten! (Maar dat hebben wij helaas niet gezien :-p). Onderweg hebben we gekampeerd bij Lake Wallaga, waar we echt een fantastisch uitzicht hadden op de ondergaande zon! We hebben ook vrienden gemaakt met onze Ozzie buren, die en mooi kampvuur hadden weten te maken en toen de gitaar eenmaal tevoorschijn kwam (ze traden ook echt op!), was het natuurlijk weer een barre avond :-). De volgende dag hebben we onderweg bij een tankstation in de middle of nowhere ons avondeten aangeschaft... Wat dus niet zo'n best idee was: de pastasaus was al meer dan een jaar verlopen! Maarja we hadden honger en het smaakte eigenlijk nog prima :-).

En toen begonnen we aan de Great Ocean Road! We hadden er allebei erg naar uitgekeken en niet onterecht, want het uitzicht bij onze eerste stop was al fantastisch: the Arch. Dit is een enorme boog in de rotsen langs de kliffen, erg gaaf om te zien! Ook de London Bridge, Bay of Martyrs en Bay of Islands waren fantastisch om te zien en we hebben dan ook meer dan genoeg foto's gemaakt. Tegen zonsondergang was het tijd om richting de Twelve Apostles te rijden; 12 rotsen in het water langs de kust, echt een geweldig uitzicht! (Vroeger heette het de 'Sow and the piglets', maar dat vonden ze njet sjiek genoeg :-p). Na zonsondergang kwamen zelfs de dwergpinguïns nog tevoorschijn, erg schattig om te zien! De volgende ochtend hadden we om 5 uur 's ochtends de wekker gezet, zodat we de Twelve Apostles ook bij zonsopgang konden bewonderen. Daar stonden we dan, al geeuwend en bibberend van de kou... Geen zon te zien! We besloten om nog maar even in de camper te wachten tot het zonnetje door zou breken... Totdat we ineens wakker schrokken van een hard geklop op de ramen: een schoonmaker die ons kwam waarschuwen dat we niet mochten wildkamperen en dat de ranger eraan kwam! De zon was inmiddels doorgebroken, dus we hebben gauw nog wat foto's gemaakt en zijn toen doorgereden naar Loch Ard Gorge. In deze baai tussen 2 enorme kliffen zijn de enige 2 overlevenden van een schipbreuk in 1878 aangespoeld; een beroemde baai dus, en erg gaaf om de golven naar binnen te zien omslaan! Ook onze volgende stop, Johanna Beach, was erg mooi om te zien. Wat een onwijs gaaf strand zeg! Met nog 11 anderen zagen we de golven met veel geweld op het strand storten, terwijl je in de verte de steile kliffen zag opdoemen. Cape Otway viel een beetje tegen, maar onderweg kwamen we wel tientallen koala's tegen! Blijft toch leuk om te zien, helemaal toen er eentje achterstevoren de boom uit sjeesde! Het was inmiddels begonnen met regenen, dus we zijn in een keer doorgereden richting Melbourne; maar dat was niet zo erg, want het uitzicht was vanuit de auto ook al adembenemend terwijl we langs de kliffen reden.

En dan sta je ineens in Melbourne! We hebben onze campervan bij een hostel geparkeerd: eindelijk weer een normaal bed dus! De eerste avond hebben we goed ingeluid met een chocoladetaart om Nico's verjaardag te vieren, waarna we richting de Victoria Market zijn gelopen. Overal eetkraampjes, handgemaakte spulletjes, vintage kleren, retro hebbedingetjes en vooral echt bar gezellig! Het was jammer dat het al om 10 uur afgelopen was, want we hadden er zo nog een paar uur rond kunnen lopen! De volgende dag vonden we het wel weer eens tijd voor wat actiefs, dus hebben we meegedaan met een walking tour. De kleine steegjes, de street art, de gangs, de oude gevangenis, de beroemde en beruchte schurk Ned Kelly, de geschiedenis van Melbourne en natuurlijk het stadion waar een paar dagen later de Australian Open zou worden gespeeld: we hebben een hoop van Melbourne gezien en erover gehoord! We zijn zelf nog teruggelopen naar de State Library, waar je echt een gigantische leeszaal had en een leuke tentoonstelling over onder andere Ned Kelly.

De volgende dag moesten we onze campervan inleveren, oftewel: eerst door de wasstraat! Toen onze kar er weer spik en span uitzag, werd alles al gauw goedgekeurd en konden we terug naar het hostel... Tenminste, als we nog wisten hoe we daar moesten komen :-p. We waren de kaart namelijk vergeten en met 34 graden is het geen pretje om in de stad rond te zwerven! Twee keer de weg gevraagd, een rondje gelopen in de brandende zon... En toen stonden we ineens weer voor het hostel, nét toen we wilden bedenken of we nou links of rechts zouden gaan: prima timing! Eenmaal bijgekomen in het hostel vonden we het de hoogste tijd voor een spectaculaire stapavond, dus gingen we de stad in. We hadden gehoord dat de Cherry bar erg leuk is met live muziek, dus wij op zoek. Drie keer de verkeerde kant op gestuurd (en we vorderden toch al niet zo snel met alle live muziek op straat), maar we hebben het gevonden; bleek het echt een pokkeherrie bar te zijn met een hoop rare mensen! Wij wilden ons natuurlijk niet laten kennen na die speurtocht, dus hebben we ons vooral rot gelachen om de typetjes die er rondzwalkten en hebben we maar een afterbakkie gedaan in het hostel :-). Al met al toch nog een geslaagde avond!

En toen was de laatste dag op Australische bodem alweer aangebroken... Lekker souveniertjes kopen op de Victoria Market, lachen om de Indiana Jones show op Federation Square en natuurlijk een rondje met de antieke City Circle tram: wij hebben ons prima vermaakt! Eenmaal terug in het hostel was het gauw de laatste dingetjes inpakken en weer de stad in voor mijn laatste avondmaal in Melbourne; we hebben echt heerlijk gegeten in een gezellig steegje met allemaal restaurantjes: een mooi afsluiter van een topvakantie! Uiteindelijk lagen we natuurlijk veel later dan gepland in bed, dus ging 4 uur later de wekker alweer om het vliegtuig te halen van Melbourne naar Sydney... Na een hele dikke knuffel voor Fiek, die nog 2 weken naar Tasmanië gaat, was ik alweer onderweg naar huis!

Het was echt een onwijs gave vakantie, waarin ik veel heb gezien, gedaan, meegemaakt, geleerd, en vooral veel gelachen heb! Onwijs bedankt voor alle lieve en leuke berichtjes vanaf het thuisfront, het blijft leuk om te merken dat jullie allemaal meeleven! Super! :-) En dan rest nu alleen nog de reis terug van een uur of 30... Tot straks! :-)

Over and out vanuit Sydney, liefs Andrea

• 13 Januari 2013 - 11:05

Biermate:

Dreee! Super leuk verhaal weer, ik zie jullie al helemaal gaan haha :D Jammer dat het alweer voorbij is..maarja nu maar op zoek naar een nieuw avontuur in Nederland! Heb je nog een koala meegenomen voor thuis? ;) Goeie reis nog even..het gaat nu opschieten!
    Spruijtje, goed dat je weer thuis bent! xx Maat

• 13 Januari 2013 - 12:48

Conny:

Ik maar denken dat je er vnv bij bent, maar zo te lezen vlieg jij nu nog ergens boven de aardbol?? Hele goede reis op naar het heerlijke Nederland waar nu een heel fijn zonnetje brandt met bevroren daken (te zien vanuit mijn raam). Fijn dat je weer bijna thuis bent na al die avonturen!
    Enige wat ik niet gelezen heb, hoe gaat het met Jack?? Of heb je hem niet op kunnen snorren daar?
    Spreek je snel weer, Dre!!

• 15 Januari 2013 - 12:48

Sandra:

Tot snel!!! Bedankt voor alle leuke verhalen :)!
    Goede reis gehad?