Brisbane & Surfers Paradise - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Brisbane & Surfers Paradise - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Brisbane & Surfers Paradise

Blijf op de hoogte en volg Andrea

22 December 2012 | Australië, Surfers Paradise

Zo, we zijn weer in de bewoonde wereld, dus tijd voor een verslag van onze belevenissen na onze kampeertrip in Noosa! We waren na dat Occupy kamp wel weer toe aan een beetje beschaving en dat was in Brisbane gelukkig goed te doen :-). Onze eerste avond in de stad was al meteen gezellig, met live muziek op straat en karaoke in het hostel! (En nee, we hebben niet meegedaan; aan de Mariah Carey imitatie van een van de Britten konden wij niet tippen ;-)). We hebben ook meegedaan met een echte Australian Trivia in de pub. Dat is hier blijkbaar heel populair: een soort triviant waarbij je kannen bier kan winnen; dat mochten we natuurlijk niet missen! Wij waren een team met een Australiër, dus we heetten heel toepasselijk '2 Dutch girls and an Aussie'. Jammer voor hem wisten wij niet zoveel, dus we wonnen ook niet :-p. Maar gezellig was het wel!

Tijdens een rondje door de stad kwamen we uit bij de Lagoon waar 's avonds een kerstfilm zou worden vertoond: topidee! Dus wij, gewapend met onze Grolsch flesjes uit de reclame, 's avonds weer terug naar de South Bank. Tijdens de film kwamen we er alleen wel achter dat deze flesjes geen draaidop hebben... en wij hadden natuurlijk geen opener bij ons! Maar na wat creatief gepruts met het slotje aan m'n rugtas konden we dan eindelijk genieten van een biertje, leunend tegen een palmboom en met onze voeten in het zand :-). Toch wel gek om zo de eerste kerstfilm van het jaar te zien! Toen we eenmaal de smaak te pakken hadden, volgden er natuurlijk nog een paar... totdat ik op m'n schouder werd getikt door een politieagent: "Sorry ladies, no drinking allowed here". We mochten niet eens ons flesje opdrinken! (Al nam Fieke nog wel een dappere slok). Dus toen hebben we maar meteen het tasje gevuld met onze inmiddels lege flesjes, hij zal ook wel gedacht hebben ;-). En uiteraard liet ik spontaan mijn camera half in het zand vallen... Waarna hij dus mooi niet meer aan ging! Het zal eens niet zo zijn. Maar geen zorgen, na wat handmatig zoomen (lees: de lens er dus gewoon uittrekken) deed camera numero 3 het weer! Ik ben benieuwd hoe lang hij het uit gaat houden ;-).

De volgende ochtend moesten we inchecken bij een nieuw hostel, dus daar stonden wij, bepakt en bezakt bij de receptie: "Sorry ladies, we can't find your reservation". Na een hoop gezoek bleek dat we dus mooi bij het verkeerde hostel stonden! Hebben we dat ook een keer meegemaakt ;-). Gelukkig moesten we bij de buren zijn en hoefden we niet helemaal terug te lopen. Vervolgens was het op naar het centrum voor onze tour door de stad. We hadden een historicus als gids, wat dus een hoop informatie betekende (en dan bedoel ik ook écht een hoop!). Fieke zat op een gegeven moment zelfs te knikkebollen, dus al met al vonden we het niet heel erg dat het afgelopen was. 's Avonds zijn we richting George Square gegaan voor de kerstparade; schattige kindertjes verkleed als elfje of cadeau, maar ook acrobaten, kamelen, kerstkoren en natuurlijk kerst Aussie style: BBQ's en badpakken! Samen met de gigantische kerstboom op het plein zorgde dat toch wel voor de eerste kerstkriebels :-). Op het plein was een markt met allemaal handgemaakte spulletjes, erg leuk om rond te lopen! (En vooral lastig om niet al je geld uit te geven).

En toen was het de volgende dag alweer vroeg tijd voor onze bus richting de Australia Zoo. Alleen kwamen we er in de keuken achter dat ons ontbijt én onze lunch gejat was! Dat was nogal een tegenvaller... Alleen konden we het ze niet echt kwalijk nemen, omdat we het toch echt zelf op het 'Free food' plankje hadden neergezet; lekker bijdehand! Kennen jullie Steve Irwin nog? Die gozer van National Geographic die met krokodillen worstelde: "Crikey, isn't she a beauty!". De Australia Zoo is dus door hem opgericht en dat was te zien ook; overal waar je keek: Steve Irwin! De dierentuin was niet heel erg groot, maar er waren wel leuke shows en je mocht er heel dicht bij de dieren komen. Zo zijn we meteen bij de ingang al op de foto geweest met een krokodil (al wilde Fieke 'm voor geen goud vasthouden), hebben we olifanten gevoerd, aten de kangoeroes uit onze hand en hebben we natuurlijk koala's geaaid! Al met al hebben we wat stoere foto's weten te bemachtigen :-). Iets anders waar de dierentuin om bekend staat: de spectaculaire shows! 's Middags was het eerst tijd voor de grote Wildlife show in het Crocoseum. De show was echt heel gaaf, met slangen, roofvogels en natuurlijk... Krokodillen! Ze lieten er zelfs eentje uit het water springen, erg gaaf om te zien (en dan te bedenken dat dit pas een kleintje was een Scarface toch echt 2 keer zo groot was). Na de lunch zijn we naar de tijgershow geweest, waarbij de verzorgers een speelsessie hielden door onder andere autobanden in het water te gooien. Gevolg: 3 volwassen tijgers die in volle vaart op je afkomen en in het water springen, heel tof om te zien! Jammer genoeg waren we net te laat om met een koala op de foto te gaan, maar we hebben nog wel een kleintje gezien van pas 10 maanden oud, erg schattig :-). Het werd zelfs nog even spannend bij de kangoeroes, toen ik nietsvermoedend zittend op het gras een kleintje aan het voeren was, en er ineens een grote al grommend aan kwam springen! Ik schrok me dood, maar uiteindelijk wilde hij alleen ook wat te eten. De kangoeroe aanval ook weer overleefd dus ;-). Deze topdag hebben we natuurlijk afgesloten met zelfgebakken pannenkoeken en een drankje in de beroemde Downunder bar! :-) En toen zat Brisbane er alweer op! Ondanks dat we nog een dag langer zijn gebleven dan gepland, heb ik nog steeds het idee dat we de helft niet hebben gezien en zou ik zo weer teruggaan: wat een leuke stad!

Onze volgende stop was Surfers Paradise, waarover we al van tevoren waren gewaarschuwd dat er niet zoveel te beleven was. En inderdaad: er zijn echt alleen maar wolkenkrabbers en een strand en dan heb je het wel gezien. We sliepen in een nogal apart hostel, waarbij we een douche en een wc deelden met 2 kamers. Wij moesten door hun kamer om bij de onze te komen, en zij moesten door onze kamer om bij de douche te komen. Maar het grootste probleem was nog wel dat als er dus iemand stond te douchen, er niemand naar de wc kon! (En met 8 dames weet je dan wel hoe laat het is). Niet heel praktisch dus. Uiteraard hebben we ook een dag op het strand doorgebracht, waar we die frisse duik in de golven echt wel nodig hadden: het was bijna 40 graden! (Al was het met al dat gespring wel oppassen geblazen met onze bikini's ;-)). We hadden vooral veel lol om de lifeguards, die hier dus echt Baywatch style over het strand paraderen in hun speedo's! En geloof het of niet: na onze pizza begon het 's avonds zowaar te regenen! En niet zo'n klein beetje ook, met nog wat spectaculaire bliksems op de koop toe. Dus wij natuurlijk hard hollend richting Sin City voor Ladies night: gratis drankjes tot 12 uur, niet verkeerd :-).

De volgende dag hebben we als echte diehards natuurlijk de hele dag aan het zwembad in het hostel gelegen, met keihard Serious Request aan. Vooral die dronken lui die midden in de nacht een plaatje aan kwamen vragen werkten prima voor onze lachkriebels. En toen moesten we ons nog best haasten om om 5 uur bij de bowlingbaan te staan voor onze kroegentocht. We gingen eerst een uurtje bowlen met de hele groep, waarna we op weg gingen om de verschillende clubs in de stad te bezoeken. Uiteindelijk eindigden we weer in de Sin City na een geslaagde avond, al hadden we het de volgende ochtend toch wel een beetje zwaar toen we de Greyhound bus in moesten, voor de op een na laatste keer: op naar Byron Bay om kerst te vieren, samen met Jentel! :-)

• 23 December 2012 - 10:33

Hennie En Bram:

Lieve Andrea.en Fieke,

we hebben net weer het reisverslag gelezen,wat een prachtige
    reizen wat maken jullie veel mee. Geniet er nog fijn van.

tante Hennie oom Bram

• 23 December 2012 - 22:49

Mate:

Heey meiden!

Klinkt weer super goed, ik leef met jullie mee!:D Haha ik zie alles ook helemaal voor me en ik denk dat jullie terug komen met goed getrainde buikspieren van het lachen ;) Ga weer lekker genieten en doe Jentel de groetjes ;)

DIkke kus voor allebei! xx

• 24 December 2012 - 12:29

Thijs En Sandra:

Wat een avonturen meiden!!
    Echt super leuk en met 40 graden kerst vieren is ook wel heel bijzonder!

Fijne kerst!!

Liefs Thijs en San

• 25 December 2012 - 12:43

Elly En Lisette:

Hoi Andrea,
    Een geweldige reis zo te lezen. Eerste kerstdag bij jou is alweer voorbij, maar toch nog even fijne feesdagen en een geweldige start in 2013.
    Genietttttt samen met Fieke.
    Lieve groet Lisette en Elly

• 27 December 2012 - 12:47

Conny:

Super gaaf, al die wilde dieren !! Hopelijk hebben ze die in indonesie ook (ik hoor tot nu toe alleen nog verhalen van mensen over grote enge spinnen in indonesie:P ....). Jullie hebben toch nu al nieuwjaar??? zonietdantoch: gelukkig nieuwjaar meiden !! :D

• 28 December 2012 - 14:48

Shir:

Hahahaha, meiden wat een grappig verhaal weer!! Heb er weer van genoten! Hallo liggen jullie niet elke dag in een deuk om jullie eigen acties? Whahahaha. Jullie zijn toppers! Kus!!!