Delhi, Jodhpur en Mumbai deel 2 - Reisverslag uit Bombay, India van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Delhi, Jodhpur en Mumbai deel 2 - Reisverslag uit Bombay, India van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Delhi, Jodhpur en Mumbai deel 2

Blijf op de hoogte en volg Andrea

29 November 2014 | India, Bombay

Jodhpur
Na de chaos van Delhi was Jodhpur echt een verademing: de mensen zijn veel relaxter en de hele sfeer is wat minder gejaagd dan in de grote stad. We hadden echt een fantastisch luxe hotel, met een schitterend uitzicht op het fort waar Jodhpur om bekend staat en: een zwembad! Hier hebben we ons dan ook 3 dagen lang uitermate vermaakt door te chillen in het water en op de ligbedden. Uiteraard hebben we het fort zelf ook nog bezocht, wat echt ontzettend mooi bleek te zijn! Overal kleine binnenplaatsen, prachtige beschilderde kamers en met de hand afgewerkte torentjes, erg gaaf om te zien. Op de kantelen van het fort hebben we tussen de kanonnen op de zonsondergang gewacht. Wat een schitterend gezicht zo over de blauwe huisjes! Jodhpur wordt ook wel de 'Blue city' genoemd omdat er zoveel huisjes blauw geschilderd zijn; voor de koelte en insecten werend. En meteen een gezellig gezicht! Struinend door de stad kwamen we per ongeluk terecht bij India's grootste stoffenwarenhuis, waar ook merken als Armani en Hermès hun bestellingen plaatsen voor geweven stoffen, om er vervolgens een merkje op te naaien en voor het tien(!)voudige weer in Europa te verkopen. We kregen prachtige kleden te zien uit de restproductie, maar hadden geen flauw idee waar we ze moesten laten, dus hebben het maar bij een sjaaltje gelaten ;-). Wel erg leuk om te zien!
Het hotel was wel een beetje te chic naar onze smaak; we zaten vooral tussen de yuppies en gepensioneerde Amerikanen. We vonden het dan ook helemaal geen straf om een nachtje in het Sunrise Guesthouse te slapen, gerund door een ontzettend lieve familie. Nadat we op het dakterras heerlijk hadden gegeten, hebben we de rest van de avond met de familie doorgebracht met tekenen en het vouwen van vliegtuigjes en bootjes van papier. Super gezellig! Je voelt je er echt heel welkom. De twee kinderen (jongen en een meisje) zijn ook totaal niet verlegen; ze hingen meteen al om je nek! Meneer en mevrouw Prakesh waren zo lief om ons zelfs een workshop Indisch koken te geven, zodat we de volgende middag onze eigen lunch hebben bereid. Wat ontzettend leuk om te doen! Het eindresultaat was een beetje pittig (hoe kan het ook anders), maar verder erg geslaagd :-).
Na een dikke knuffel en de belofte dat we nog een keer terug moesten komen, werden we opgehaald door een oldtimer jeep voor onze kamelensafari. Dit hield in dat we niet harder konden dan 50 km/h en halverwege moesten stoppen om de motor af te laten koelen, maar wel een leuk ritje met open dak! Eenmaal bij Osia aangekomen, lag onze kameel al op ons te wachten. We zaten gezellig met z'n tweetjes op 1 kameel, ik voorop en Pietje achterop. Het opstaan was even wiebelig, zo'n kameel is toch nog best groot! Verder liep alles echter gesmeerd en hobbelden we lekker over de zandpaadjes tot zonsondergang boven op een duin. We verbleven bij een familie in de woestijn, waarvan alle zoons meehelpen in het bedrijf. Zelfs het jongste ventje van een jaar of 4 zagen we al langskomen met een kameel! Ons hutje leek zo uit Afrika te komen en was lekker knus. Na het avondeten hebben we buiten nog even van de met sterren bezaaide hemel genoten; wat een ander gezicht dan in Nederland! Helaas was de omgeving toch wat meer steppe dan woestijn, waardoor we erg blij waren dat we de volgende ochtend nog even stopten bij de Golden Dune: een grote zandduin die het begin van de woestijn markeert. Erg leuk ook om naar beneden te rennen!

Mumbai
En zo zit je alweer in het vliegtuig naar Mumbai, onze laatste korte stop voordat we weer richting huis gaan. Onze vlucht was verlaat, dus we hadden erg weinig tijd om de stad te zien; gelukkig nog net genoeg om op het strand tussen de palmbomen te dineren op onze laatste avond! Vanmiddag stappen we in het vliegtuig naar Londen, waar we voor de laatste keer overstappen. Wat een fantastische reis en een onwijs gave ervaring is het geweest! We hebben een geweldige tijd gehad. Bedankt voor het volgen en nu op naar Sinterklaas en kerst! (Al is dat nu wat moeilijk voor te stellen met 32 graden ;-).

• 30 November 2014 - 15:57

Rick En Conny:

HEA??!! je schrijft alsof jullie alweer thuis zijn?? Londen?? wat ga je daar nou doen als je lekker in India zit?... Hmm wij snappen het even niet meer..

Super gave foto's weer jongens, en mooi verhaal. Moet altijd lachen als ik ' Pietje' lees :D
    Volgens mij is de relatietest behaald, aangezien ik jullie nog steeds samen op foto zie? Goed zo! :)

Liefs!

• 30 November 2014 - 15:59

Conny:

Ja, ik heb het even gecheckt en zie dat jullie de 30e al weg zijn uit India.. Ik dacht toch echt dat jullie zelfs met kerst daar zouden zitten..hmm zal de leeftijd wel zijn :P

Nou, tot zo dan! :D

• 30 November 2014 - 21:32

Sandra:

Fijn dat jullie zo genoten hebben!

En wat een geniale berichtjes van Conny hierboven :P