Roadtrip! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Roadtrip! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Roadtrip!

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

02 Augustus 2009 | Canada, Calgary

Ok het is een tijdje geleden, maar hier dan weer eens een berichtje over wat we allemaal uitspoken hier :D (we hadden geen internet de afgelopen weken, dus vandaar!)

Kamloops
Onze roadtrip begon op donderdag 23 juli, op weg naar Kamloops waar we 1 nachtje zouden slapen. Lekker meeblerend met U2 waren we al vrij snel gearriveerd en begon het toch te storten en te stormen! Dat waren we niet gewend na het zomerse Vancouver! Dus wij gauw de tent opzetten omdat we bang waren voor een storm (er waaiden zelfs bosjes over de weg, het leek het Wilde Westen wel!). Wat denk je: onze tent staat en het klaart helemaal op! Het werd gewoon nog lekker weer, dus we hebben lekker buiten gezeten :) Er zaten echter zoveel muggen, dat Kiet me zo ongeveer om de 5 minuten voor mn kop sloeg (nice :P) En toen ik terug kwam van het tanden poetsen, viel m'n bril uit elkaar! (ook echt serieus dat ieniemienie neushoudertje, in het hoge gras natuurlijk! Dus wij op onze knietjes met de zaklamp zoeken.. Gelukkig heeft Kiet 'm weer gevonden :D Dag 1 zat erop!

Jasper National Park
Na Kamloops gingen we op weg naar Jasper National Park, een groot natuurgebied waar we het weekend zouden blijven. We kwamen steeds meer in de bergen terecht, dus ik heb echt enorm veel foto's genomen van het uitzicht. Het was lastig om een camping te vinden omdat het overal superdruk was, maar we hebben er uiteindelijk een gevonden. We moesten de tent wel een keer verplaatsen, maar dit was maar een klein stukje dus dat kon in z'n geheel gelukkig. Het was echt superwarm, een graadje of 35 en een strakblauwe lucht. Het stikt in Jasper trouwens ook van de eekhoorns! En ze komen ook echt naar je toe: ze gaan gewoon een meter bij je vandaan een nootje op zitten graven! (De eerste nacht was het nogal donker en konden we de weg niet zo goed vinden, dus waren we verdwaald van de wc's terug naar onze tent! Echt hilarisch :D Maar uiteindelijk hebben we het gevonden uiteraard!
De tweede dag bleek dat het ijs in de koelbox allemaal was gesmolten, dus de eieren en de appels dreven en de vissticks waren helemaal volgetrokken. Die laatste hebben we meteen opgebakken, en ze smaakten eigenlijk nog prima! Daarna zijn we naar Pyramid Lake gereden, want het was zo warm dat we een duik nodig hadden. Daar hebben we lekker gezwommen en in ons opblaasbootje rondgedobberd, heerlijk! (met natuurlijk prachtige bergen op de achtergrond) Het ging nog wel even onweren, maar we hebben gelukkig niet teveel regen gehad. Uiteraard was het elke avond fikkie stoken met marshmallows, lekker back to nature!
De derde dag in Jasper gingen we hiken bij Lake Edith en Lake Annette. We namen maar meteen het eerste het beste pad, maar dit bleek een rolstoelpad te zijn: dus asfalt en nogal saai. Halverwege kwam Kiet erachter dat ze was vergeten de auto op slot te zetten, dus wij meteen weer terug natuurlijk! Bij poging 2 kwamen we op een leuker pad uit, waar we meteen een enorm mannetjeshert ons een paar meter verder stond aan te staren! Echt geweldig dat we van zo dichtbij foto's konden maken. We wilden graag een beer zien (maar waren eigenlijk ook een beetje bang :P), maar zijn er geeneen tegengekomen (helaas?). Na een paar uur hiken vonden we het wel weer eens welletjes en zijn we teruggelopen naar Lake Annette, waar we zijn gaan zwemmen. Het water was nog warmer dan Pyramid Lake, er was bijna niemand en je had echt een a-dem-benemend uitzicht, dus dat was echt onwijs gaaf.

Banff
Maandag 27 juli gingen we op weg naar het volgende Nationale Park: Banff. We waren al een stukje onderweg toen Kiet zei: 'Vergeten we niet iets?' Uhm.. Ja! Kaarten posten, tanken, ijs halen... Een uurtje later verliep poging 2 een stuk soepeler en hebben we bij de Columbia Icefields gelunched, een grote gletsjer. Dat was echt onwijs gaaf om te zien! (en vrij koud :P) We hebben een paar foto's gemaakt en gingen toen weer op weg, onder het genot van een aantal Disney cd's (Bambi, Belle en het Beest en natuurlijk Aladdin! Geweldig :D). Bij Banff aangekomen begon het echter te regenen! Het was een stuk koeler dan Jasper (ongeveer 22 graden) en ze gaven onweersbuien op! Nou die onweersbui hebben we gekregen ook. Om een uur of 10 begon het te storten, waarop we de tent in zijn gevlucht. Daar wachtte ons een onaangename verrassing: de halve tent stond blank! Dus wij met badlakens en theedoeken in de weer om de boel een beetje op te dweilen.. Disaster! We hadden een hele ouderwetse gaslamp meegekregen van Henriette en Mike, dus die ging ik aansteken, maar dat ging niet echt gesmeerd: dat ding ontplofte half in m'n gezicht en ik vreesde voor m'n wenkbrauwen (terwijl Kiet dacht dat ik de tent in de fik aan het steken was), maar die zaten er gelukkig nog op. Uiteindelijk hadden we licht en was de tent enigzins droog gedweild, dus zijn we gaan slapen op ons eilandje: de twee luchtbedden (na een zak Doritos te hebben baasgemaakt :D)
De volgende ochtend werd ik wakker op de grond, maar was de tent nog wel enigzins droog, op wat plasjes na (m'n luchtbed was al lek, maar nu was hij echt bijna helemaal leeg; dat kon er ook nog wel bij :P) 's Middags hebben we de Hoodoo's trail gelopen (naar een soort uitkijkpost) en hebben we 2 uur gehiked bij Lake Minnewanka. We zijn ook nog naar Bankhead geweest, een oud mijndorpje waar nu een openluchtmuseum van is gemaakt, erg leuk. 's Avonds duurde het even voordat we het kampvuur aankregen, maar uiteindelijk hebben we nog lekker marshmallows op :)
Woensdag gingen we al vroeg op weg op Tunnel Mountain te beklimmen (berg vlak bij Banff, waar de trein eerst doorheen zou komen; vandaar Tunnel Mountain). Het was een flinke klim, maar we hebben de top bereikt! Daar had je echt een prachtig uitzicht en kwamen we weer 2 herten tegen. We hebben lekker onze boterhammetjes opgegeten op de top en gingen toen weer naar beneden, waar we weer een hert tegenkwamen! (het wordt al zo gewoon dat we geeneens foto's meer maken :P) Terug in de tent hebben we even wat zomersere kleren aangedaan, want het was inmiddels 23 graden! En toen op naar Banff downtown voor de souvenirshopping! Een hoop winkels later en dollars lichter, gingen we weer terug naar de tent. We wilden 's avonds naar de Bear Interpretive Program, een soort theatervoorstelling op de camping. En ja hoor: ik werd uit het publiek gehaald om te worden omgekleed tot cougar! (een soort grote lynx) Het was echt hilarisch: ik kreeg oren, een belachelijke bril, een staart en poten, terwijl Kiet alles onder luid gegniffel vastlegde op de camera!
Donderdag, onze laatste dag in Banff, gingen we raften ge-wel-dig! We moesten om half 6 ons bed al uit, en het was KOUD! En ik had mijn briljantste actie van de vakantie: Kiet zei: 'Ruim jij de stoof even op'; en ik met mijn slaperige hoofd leg m'n hand erop! 'Kiet? Hij is nog warm!';'Ja natuurlijk istie nog warm, ik bedoelde niet nu meteen!' Dus ik met een hand vol pleisters in de auto richting de Kicking Horse River :P We waren eerst verkeer gereden, maar kwamen uiteindelijk bij het startpunt aan. We kregen echt een spectaculaire outfit aangemeten: wetsuit, booties, fleece-trui, regenjack, lifejacket en een helm! Dus we zagern er heel charmant uit, uiteraard. Juan was onze instructeur en hij zat de hele tijd een beetje te klieren: water in Kiet's helm gooien en mij nat splashen met z'n peddel (ik zat helemaal voorin op de punt en Kiet zat achter mij). Op een gegeven moment kwamen we bij een 'swimspot' en mochten we in het water drijven: heel leuk maar KOUD! Het water was maar 5 graden! Kiet en ik mochten ook een stukje sturen, echt supervet. (Juan zat echt de hele tijd met ons te flirten en gaf ons een bloemetje; hoe cheesy! Maar we hadden wel lol :P) In het wildere stuk kreeg je echt hele golven over je heen, echt een adrenaline rush! Toen we van plaatsen moesten wisselen, moest ik in het midden zitten. Ik dacht eerst: hoe saai, maar toen stelde Juan voor om op mijn buik te gaan liggen, hoofd op de punt en armen aan de zijkant: echt ge-wel-dig! De laatste keer klapte ik wel keihard op de ring van het touw, dus ik had een dikke lip, but it was worth it! Terug op de kant was er nog een BBQ: vlees, chips, watermeloen, warme choco, broodjes en chocolate chip cookies (wie verzint die combinatie :P) Juan bleef maar vragen of we met 'm mee gingen zwemmen 's middags, en heeft zelfs z'n telefoonnummer gegeven, maar we hebben 'm af weten te wimpelen :) Wat natuurlijk hilarisch was achteraf :P

Calgary
Het had 's nachts weer geregend, dus de tent was echt heel smerig; dat nam wel even wat tijd in beslag met opruimen. We wilden onderweg iets bekijken, maar zijn uiteindelijk in 1 keer doorgereden. We hebben de auto bij Paul en Caitlin (cousin) geparkeerd, en kregen gelukkig een parkeerpermit van een of andere gekke buurman, anders hadden we een boete gehad. We liepen richting downtown (weer in de hitte) en zagen onderweg dat een musje werd aangereden! Dus wij to the rescue natuurlijk.. maar we hebben 'm gered! (als Paul's kat hem tenminste niet heeft opgegeten). We zijn even downtown wezen verkennen en toen weer teruggegaan naar Caitlin. Paul en Caitlin zijn echt superaardig, en willen ons overal mee naartoe nemen! (en we kunnen weer even in een gewoon bed slapen :D) 's Avonds zijn we naar vrienden van Paul gegaan, voor een kampvuur. Dat was erg gezellig! Toen we binnen even gingen kijken waar de band aan het jammen was, kregen we gelijk wiet aangeboden; uhm no thanks :P Maar ze zijn wel echt superaardig allemaal.
Zaterdag zijn we naar een soort braderie in Calgary geweest: het Sunfest. Het was echt bloedheet, maar wel onwijs leuk met allemaal straatartiesten en kraampjes enzo. Daarna gingen we richting Heritage Park, een soort Archeon voor Calgary. Dat was echt superleuk: allemaal oude (originele!) huizen, scholen, forten, bakkerijen en ga zo maar door. Er liepen ook allemaal mensen verkleed en er reden oldtimers rond, dus dat was nice. Het was echt bloedheet, dus we waren blij dat we alles gezien hadden en chickenwings met ice tea konden gaan eten/drinken :) 's Avonds kwam een collega van Paul voor het kampvuur bij ons, samen met zijn vrouw en 8 weken oude dochtertje! Echt adorable! (uiteraard heb ik de halve avond met een slapend kind in m'n armen gezeten ;)) We hebben heerlijke smores gemaakt en margharita's genipt en zijn tot 3 uur buiten blijven zitten! (uiteindelijk waren alleen Paul en ik nog over :P) Lekker spookverhalen vertellen!

Vandaag gaan we naar Drum Heller, een soort vallei waar heel veel dinosaurussen zijn gevonden. En vanavond waarschijnlijk naar Ice Age 3 in 3D! Ben benieuwd :)

Zo nu is iedereen weer up to date!

liefs, Andrea

• 02 Augustus 2009 - 17:44

Sandra:

Dre!!! Wat een super leuk en lang verhaal :D!
    Ben heel benieuwd naar de foto's... vooral naar die foto's van de theatervoorstelling :p
    heel veel plezier nog!! Xxx

• 02 Augustus 2009 - 18:41

Pap En Mam:

Hoi Andrea en Nikita,leuk dat we weer op de hoogte zijn van al jullie belevenissen. Jullie zijn wel lekker stoer bezig.Eten jullie nog wel eens wat anders als marshmallows.Pas goed op jullie zelf en geniet! Groetjes van iedereen.

• 02 Augustus 2009 - 18:58

De Drontenaren:

Wat hebben jullie het super leuk, en wat zien jullie veel intresante dingen. en toch gaat er ook wel eens iets
    mis?? maar dat hoort er bij dat maakt het alleen maar spannend,wij wensen jullie nog heel veel mooie en leuke dagen, en tot mails.
    Groetjes Hennie en Bram

• 03 Augustus 2009 - 01:14

Andrea Spruijt:

Ja, we "missen" het vliegtuig wel gewoon ;)

• 03 Augustus 2009 - 17:37

Fieke:

Dreeetje! Super leuk om je verhalen te lezen! Ik kreeg nu pas bericht van je verslag, dus ik heb de vorige verslagen ook meteen gelezen. Echt cool wat je allemaal meemaakt. En dat die tent lek is! Whahaha hebben jullie weer ;)

Nou heel veel plezier nog en doe Nikiet de groetjes! Ik vermaak me hier wel met de feestweken en stappen in A'dam ;)

Doegg! x

• 04 Augustus 2009 - 08:56

Chan:

Lekker bezig Dre!!
    Ik ga eens even de foto's bekijken van al dat moois!