Langtang Valley trek Nepal, deel 2 - Reisverslag uit Syābru Bensi, Nepal van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu Langtang Valley trek Nepal, deel 2 - Reisverslag uit Syābru Bensi, Nepal van Andrea Spruijt - WaarBenJij.nu

Langtang Valley trek Nepal, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Andrea

14 November 2014 | Nepal, Syābru Bensi

Woensdag zaten we weer om 7 uur aan het ontbijt, zodat we op tijd op weg konden om Kyanjin Ri (4773m) te beklimmen. Het was hier wel wat kouder (de grond was bevroren), dus handschoenen aan en colletjes om! Het eerste stuk ging vrij snel, we konden zelfs de 'shorcut' nemen, maar al gauw merkte je dat het steiler (en hoger) werd: je raakte snel buiten adem en je benen leken wel van lood. Toch gingen we gestaag omhoog en met een paar korte rustpauzes kwamen we aan bij de top. Met een flitsende 1 uur en 20 minuten waren we boven, we zijn best een beetje trots op onszelf :-). Het uitzicht was echt adembenemend, met aan de ene kant twee gletsjers, overal om ons heen besneeuwde bergtoppen en de bekende gekleurde vlaggetjes bij ons op de top om het plaatje af te maken. Uiteraard hebben we een paar leuke groepsfoto's en een hoop schitterende landschapspanorama's; dat wordt nog lastig uitzoeken thuis! Gelukkig waren we op tijd op weg gegaan, want na ons kwam een grote groep Japanners die de hele top in beslag nam; tijd voor ons om weer aan de afdaling te beginnen. Naar beneden ging helaas een stuk langzamer, want je moest goed uitkijken dat je niet uitgleed (natuurlijk heb ik wel een keer op m'n billen gezeten, maar we zijn er verder zonder kleerscheuren vanaf gekomen ;-). M'n schoenen hebben deze barre tocht helaas wat minder goed overleefd: m'n zolen beginnen los te laten! Dus Peter en Lochs zijn met secondelijm in de weer geweest om het weer een beetje provisorisch op te lappen. Na de lunch was het tijd om een beetje voor te gaan lopen op schema, door alvast terug te lopen naar Langtang (3480m). Eenmaal daar aangekomen bleek er een super-de-luxe kamer op ons te wachten, zonder (al teveel) kieren, een eigen douche én een echt toilet! Fantastisch hoe blij je ineens weer kan zijn met de kleine dingen. Gedoucht en wel was het tijd voor een biertje (nouja -tje... ze hebben hier flessen van 650ml), want die mochten we de afgelopen twee dagen niet in verband met verhoogde kans op hoogteziekte. Wat waren we opgelucht dat we daar geen last van hebben gehad! Zodra de zon hier achter de bergen verdwijnt, merk je enorme temperatuurverschillen; je moet dan ook zo snel mogelijk richting de eetzaal met kachel (die draait op Yak-stront ;-) om jezelf een beetje op te warmen en nog gezellig een spelletje te spelen voordat je je slaapzak induikt.

Donderdag mochten we uitslapen: half 8 ontbijt! Daarna gingen we weer op pad, ditmaal naar Bamboo Lodge (1970m). Het eerste stuk ging vrij vlot, maar m'n schoen begon inmiddels helemaal uit elkaar te vallen dus we waren blij dat we in Lama hotel aankwamen voor de lunch (en we hadden best wel trek na ruim 4 uur lopen!). Gelukkig kwam er een oud Nepalees mannetje me redden: lijm! Toen alles weer goed zat vastgeplakt konden we gelukkig weer op weg. Peter heeft de gids en de dragers zijn oude jassen gegeven, waar ze helemaal blij mee zijn (en dus de hele dag dragen ;-). Het is gek dat je sommige stukken van de route gewoon vergeten bent; zo erg is het dus niet om dezelfde route terug te lopen. Het is wel leuk om nu ergens anders te overnachten, dan is het toch een beetje 'anders'. Onderweg hebben we lekker gekletst, waardoor de tijd vloog; zo stonden we ineens weer naast de indrukwekkende waterval in Bamboo Lodge (1970m). We hebben dan ook een fantastisch uitzicht vanuit onze kamer (waardoor je meteen vergeet dat de ruitjes niet helemaal goed passen ;-). Ook hier werd het na zonsondergang nog behoorlijk koud, maar we hadden gelukkig onderweg allebei een Nepalese muts gekocht (met van die flapjes! :-), dus die konden meteen op bij de kachel.

En dan ben je ineens alweer bijna aan het einde van de trek; nog ruim 3 uur lopen terug naar Syabrubensi (1460m; ons startpunt) en naar de hot springs (dankzij de tijdwinst :-) voordat we weer met de jeep zouden terugcrossen naar Kathmandu. Dat moest natuurlijk gevierd worden met een pannenkoekenontbijt! Het blijft bizar dat de kinderen hier op slippertjes lopen, terwijl wij diep weggedoken zitten in onze jassen. De laatste etappe verliep vrij voorspoedig, totdat we een groep pakezeltjes tegenkwamen en ik dacht nog wel even voorlangs te kunnen gaan; wat dus resulteerde in een flinke beuk van de bepakking (gelukkig was het een zak en geen gasfles ;-). We hadden allemaal wel behoorlijk spierpijn in onze kuiten; afdalen is toch wat zwaarder dan we dachten! Op wat Yaks na die ons af en toe moesten passeren ging verder alles vrij vlotjes en stonden we binnen 3 uur weer bij de checkpoint van het leger, waar we onze tocht waren begonnen. Wat een ontzettend gave ervaring! Echt heel tof om samen zo'n stoere trektocht te doen. Ergens zou je willen dat het nog wat minder toeristisch was, maar die warme douches onderweg waren toch ook wel erg fijn ;-). Eenmaal weer aangekomen in Syabrubensi hebben we meteen onze slippertjes, korte broek en hempjes weer aangetrokken: vakantiegevoel! En zowaar: mijn schoenen hebben ook het laatste stukje overleefd! Al gaan ze in Kathmandu wel meteen de prullenbak in ;-). Helaas vielen de hot springs een beetje tegen: het was eigenlijk gewoon een grote badkuip waar het hele dorp zich in waste, dus wij hebben een rondje overgeslagen. De kindjes die erin gingen waren zichzelf overal aan het krabben en de Nepalezen die voor ons waren geweest gingen zich met zeep wassen nádat ze eruit kwamen, dus dat vonden we ook een beetje een slecht teken ;-). Het is echt zonde dat afval hier gewoon naast de rivier wordt gedumpt, terwijl je in zo'n mooie omgeving bent! Dan maar een Everest biertje bij het guest house om de tocht af te sluiten :-).

Morgenochtend nemen we de jeep weer terug naar Kathmandu, waar we nog wat sightseeing kunnen doen voor we doorvliegen naar India!

• 15 November 2014 - 17:45

Miranda:

Wauw! Wat een heerlijk en prachtig begin van jullie reis! Op naar de volgende hoogtepunten en lekker genieten samen!

Liefs Mier

• 16 November 2014 - 10:15

Conny:

Haha flauw hoor dat jullie je niet zo inleven door lekker te poedelen in Iniaans badwater!
    Klinkt zeker als een geweldig gave, stoere tocht! Ben benieuwd of jullie al pica's hebben. Ga ik zo even kijken hier. Of is het plaatje van je reisverslagen door jullie zelf gemaakt?? Bloedjemooi moet het daar zijn. Ik weet wel waar ik de volgende keer heen ga!

Liefs Conny

• 16 November 2014 - 15:31

Sandra:

Super gaaf!!!! en inderdaad heel stoer :)!

Geniet er lekker van samen. Liefs uit Uitgeest

• 17 November 2014 - 21:20

Elly Zwinkels:

Hoi Andrea,

Erg leuk om op deze manier weer wat van Nepal te zien en lezen. Bedankt voor je mail Ik ben in 2001 voor 3 maanden in Nepal en Tibet geweest.
    Ik heb toen o.a. de trekking rondom de Manaslu gedaan waarbij we hebben gekampeerd en 3 weken niet konden douchen. :(
    Zo te lezen hebben jullie een guesthouse route gedaan en zijn jullie ook enthousiast over het land en de prachtige bergen en de geweldige bevolking. Het is zeker een arm land, maar rijk aan religie wat naast elkaar kan leven.
    Nog veel plezier op jullie vervolgreis naar India. Ik zal jullie blijven volgen.
    Namaste

Groetjes Elly

• 19 November 2014 - 21:48

Els En André:

Halle Peter en Andrea,

Wat maken jullie een leuke reis zeg. En wat zitten er prachtige foto's tussen.
    Leuk je leesverslag te lezen Andrea.
    kus van ons.

• 21 November 2014 - 16:43

Sanne:

Gaaf Dre! Wat een super mooie omgeving daar in de bergen! Als ik de foto's aan Lenn laat zien zal hij meteen weg willen ;)
    Wel een bestemming die hoog op ons lijstje staat!
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!

Xx